LATVALA - Latviešu valodas apguve

VPP projekta „Latviešu valoda” apakšprojekta Nr. 8 „Latviešu valodas apguve” (vadītāja Dace Markus) pārskats par 2019. gadu

Paveiktais

Iegūtas atļaujas no Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas, Datu valsts inspekcijas un Liepājas Universitātes datu aizsardzības speciālista lietot projektā paredzētos izstrādātos materiālus (informatīvā vēstule vecākiem; vecāku/audžuvecāku/aizbildņu piekrišanas forma; vērtēšanas tabula; latviešu valodas testa un tā vērtēšanas lapa; aptauja „Bilingvāls bērns un valodas vide”).

Izstrādāts un pārbaudīts jauns latviešu valodas prasmes tests 5–6 gadus veciem bērniem, lai konstatētu gatavību mācībām skolā latviešu valodā. Kurzemē un Rīgā veikti pirmsskolas vecuma bērnu valodas ieraksti grupās ar latviešu (56) un ar krievu (31) kā ikdienas valodu, notiek analīze. Pilnībā latviešu valodai adaptēta bilingvālu vecāku aptauja Utrecht Bilingual Language Exposure Calculator (UBiLEC), ko izmanto pāri par 60 dažādu valodu apguves noteikšanai, sākta mazākumtautību pirmsskolas vecuma bērnu vecāku aptauja Kurzemē un Rīgā.

Ar VISC atļauju atlasīti un elektroniski pārrakstīti vidusskolēnu domraksti (Kurzeme, Rīga, Latgale – 450, atsevišķi skolās ar latviešu valodu, skolās ar mazākumtautību valodu un valsts ģimnāzijās) un notiek jauna valodas korpusa izstrāde un domrakstu valodas analīze.

Ar LiepU un RTA ārzemju studentu latviešu valodas esejām papildināts jau esošais latviešu valodas apguvēju valodas korpuss LU MII, notiek analīze.

Izstrādāti intervijas jautājumi ārzemēs dzīvojošām ģimenēm, kuras saglabā latviešu valodu kā etniskā mantojuma valodu, intervētas 5 ģimenes.

 

Popularizēšana

Populārzinātnisks raksts – Dace Markus. Pelnīta ievērība Valsts valodai. Izglītība un Kultūra, 2019. gada 11. aprīlis, 3. lpp.

Mājas lapā www.liepu.lv/projekti/Liepu īstenotās programmas un projekti/LATVALA ievietotas apakšprojekta Nr. 8 prezentācijas, bet sadaļā „Aktualitātes” ievietoti fotomateriāli.

Informācija par pirmajiem VPP rezultātiem Liepājā 2019. gada 25. aprīlī seminārā „Izglītības kvalitātes dimensijas zināšanu sabiedrībā” Liepājas Universitātē (piedalās PII vadītāji metodiķi, audzinātāji, logopēdi, sākumskolas skolotāji, LU, RTA, DU pirmsskolas un sākumizglītības speciālisti).

Informācija par darbu VPP prezentācijā „Liepājas Universitātes darbs Valsts pētījumu programmā sadarbībā ar Latvijas Universitāti” LU Alūksnes filiālē 2019. gada 3. septembrī.

Tikšanās ar pirmsskolas skolotājiem un bērnu vecākiem (Nīcas PII 2019. gada 10. maijā, Liepājas PII „Pasaciņa” 2018. gada 19. decembrī, Liepājas PII „Stārķis” 2019. gada 29. maijā, Rīgas PII „Austriņa” 2019. gada 26. aprīlī, Rīgas PII „Vaduguns” 2019. gada 9. septembrī).

 

Izstrādāti un 2019. gadā aizstāvēti 3 bakalaura darbi:

Vaida Kupše. Motorikas nepietiekamas attīstības saistība ar valodas un runas traucējumiem 5 gadus veciem bērniem;

Krista Apīne. Vecāku līdzdalība pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšanā;

Anita Palapa. Pirmsskolas vecuma bērnu valodas traucējumu ietekme uz rakstu valodu.

 

Izstrādāts un publicēts metodisku materiālu krājums:

Agrita Tauriņa. Vēro, vērtē, rīkojies. Metodiski materiāli pirmsskolai un sākumskolai vērtībās balstītu un drošu uzvedības ieradumu veidošanās veicināšanai. Rīga : RaKa. 2019.

 

Nolasīti 26 referāti vietējās un starptautiskās konferencēs:

1. K. Apīne. Vecāku līdzdalība pirmsskolas vecuma bērna vārdu krājuma paplašināšanā. HMZF studentu zinātniskā konference. Liepājā, 2019. gada 27. martā.

2. K. Apīne, M. Domiceviča. Vecāku loma bērnu vārdu krājuma paplašināšanā. 16. starptautiskā zinātniskā konference Valodu apguve: problēmas un perspektīva, Liepājā, 2019. gada 17. maijā.

3. I. Auziņa, K. Levāne-Petrova, K. Pokratniece. Latviešu valodas apguvēju korpusa izveide: metodes, rīki un izmantojums. 16. starptautiskā zinātniskā konference Valodu apguve: problēmas un perspektīva. Liepājā, 2019. gada 17. maijā.

4. I. Auziņa, I. Kaija, K. Levāne-Petrova. Iespējamie kļūdu tipi latviešu valodas apguvēju tekstos: mērķgrupas diskusijas kopsavilkums. 24. starptautiskā konference Vārds un tā pētīšanas aspekti. Liepājā, 2019. gada 28.–29. novembrī.

5. S. Kļavinska. Lielo sākumburtu lietojums latviešu valodas kā svešvalodas apguvēju rakstu darbos. 16. starptautiskā zinātniskā konference Valodu apguve: problēmas un perspektīva. Liepājā, 2019. gada 17. maijā.

6. V. Kupše. Valodas, runas un motorikas traucējumu saistība 5 gadus veciem bērniem. HMZF studentu zinātniskā konference. Liepājā, 2019. gada 27. martā.

7. V. Kupše, Z. Tumševica. Motorikas nepietiekamas attīstības saistība ar valodas un runas traucējumiem 5 gadus veciem bērniem. 16. starptautiskā zinātniskā konference Valodu apguve: problēmas un perspektīva. Liepājā, 2019. gada 17. maijā.

8. D. Markus, T. Zīriņa. Assessment tools of Latvian language aquisition: problems and application versions. INTED2019, Valencia, Spain 10–13.03.2019.

9. D. Markus. Latviešu bērnu runa. Letonikas lasījumi. Rīgā, LU Akadēmiskajā bibliotēkā, 2019. gada 21. februārī.

10. D. Markus, S. Usāne. Skaņa. Vārds. Saruna. Akadēmiķa Jāņa Endzelīna 146. dzimšanas dienas atceres starptautiskā zinātniskā konference Vārds. Nozīme. Vārdnīca. Rīgā, 2019. gada 22. februārī.

11. D. Markus. Valodas apguves pētījumi. Valsts pētījumu programmas „Latviešu valoda” atklāšanas konference. Rīgā, 2019. gada 7. martā.

12. D. Markus, K. Markus. Valodas struktūra, funkcijas un vide. 16. starptautiskā zinātniskā konference Valodu apguve: problēmas un perspektīva. Liepājā, 2019. gada 17. maijā.

13. D. Markus, T. Ziriņa, K. Markus. Education in state language: problems and necessary solutions in pre-school education institutions. EDULEARN19, Palma de Mallorca, Spain 1–3.07.2019.

14. D. Markus. Liepājas Universitātes devums Valsts pētījumu programmā sadarbībā ar Latvijas Universitāti. Alūksne, 2019. gada 3. septembrī.

15. D. Markus, T. Ziriņa. Challenges in Child Language Research in Latvia. UiT The Arctic University International seminar Heritage language and multilingualism, Norway, 6–9.10.2019.

16. A. Palapa. Pirmsskolas vecuma bērnu valodas traucējumu ietekme uz rakstu valodas apguvi 1. klasē. HMZF studentu zinātniskā konference. Liepājā, 2019. gada 27. martā.

17. A. Palapa, G. Tomele. Valodas traucējumi un to ietekme uz valodas apguvi, sākot skolas gaitas. 16. starptautiskā zinātniskā konference Valodu apguve: problēmas un perspektīva. Liepājā, 2019. gada 17. maijā.

18. A. Tauriņa, A. Ābele. Kustību rotaļu un sporta inventārs pirmsskolā darbības vārdu apguves sekmēšanai. LU 77. starptautiskā zinātniskā konference Cilvēks un tehnoloģijas, izglītības kvalitāte. Rīgā, 2019. gada 12. februārī.

19. A. Tauriņa, K. Markus. Competence-Based Approach in Pre-school Child’s Speech of Dialogue and Literacy Skills Development. International Conference Integrating Sebastian Kneipps Method of Helth Promotion and Sustainable Developmentof the Daily Education System, Birstonas, Lithuania, 10–11 October 2019.

20. I. Tomme-Jukēvica. Second language grammar of pre-school children acquiring Latvian in an instructional setting. INTEND2019, Valencia, 10–14.03.2019.

21. I. Tomme-Jukēvica. The lexical competence of preschoolers acquiring Latvian as the second language in an instructional setting. INTEND2019, Valencia, 10–14.03.2019.

22. I. Tomme-Jukēvica. Assessing linguistic performance of children acquiring second language (Latvian) in preschool education. EDULEARN19, Palma de Mallorca, Spain 1–3. 07.2019.

23. I. Tomme-Jukēvica. The types of errors in the speech production of preschoolers acquiring Latvian as the second language in an instructional setting. EDULEARN19, Palma de Mallorca, Spain 1–3.07.2019.

24. Z. Anspoka. Vidusskolēnu domrakstu valoda: problēmas un risinājumi. Ieskats dažos pētījuma rezultātos. Latviešu valodas un literatūras skolotāju seminārs. Rīgā, 24.10.2019.

25. S. Lazdiņa. Reforming Latvian as a school subject: the long way from research to practice. 5th International Conference of Applied Linguistics. Languages and People: Communication in a Multilingual World. Vilnius 26–28 September, 2019.

26. S. Lazdiņa. Language as a Value: from Languaging to Translanguaging in a Multilingual Society. International conference on integration Shared Language: Integration Through Multilingualism. Tallinn, Estonia, 14–15 November 2019.

 

Publicēti 6 zinātniski raksti:

  1. Tomme-Jukēvica, Ingera. The lexical competence of preschoolers acquiring Latvian as the second language in an instructional setting. INTED2019 Proceedings 13th International Technology, Education and Development Conference March 11th–13th, 2019, Valencia, Spain: IATED Academy, 2019, pp. 6530–6539. ISBN 978-84-09-08619-1, ISSN 2340-1079. doi: 10.21125/inted.2019.1586 , Web of Science. URL: https://iated.org/inted/publication

  2. Tomme-Jukēvica, Ingera. Second language grammar of pre-school children acquiring Latvian as the second language in an instructional setting. INTED2019 Proceedings 13th International Technology, Education and Development Conference March 11th–13th, 2019, Valencia, Spain: IATED Academy, 2019, pp. 7099–7105. ISBN 978-84-09-08619-1, ISSN 2340-1079. doi: 10.21125/inted.2019. Web of Science. URL: https://iated.org/inted/publication

  3. Markus, Dace; Zīriņa, Tija. Assessment tools of Latvian language aquisition: problems and application versions. INTED 2019, Proceedings 13th International Technology, Education and Development Conference March 11th13th, 2019, Valencia: Spain: IATED Academy, 2019, pp. 3242–3247.doi: 10.21125/inted.2019. Web of Science. URL: https://iated.org/inted/publications. ISBN 9788409086191. ISSN 2340-1079. Spain.

  4. Markus, Dace; Zīriņa, Tija; Markus, Kārlis. Education in state language: problems and necessary solutions in pre-school education institutions. Proceedings of EDULEARN19, Proceedings11th International Conference on Education and New Learning Technologies 14 July, Palma de Mallorca, Spain: IATED Academy, ISBN: 978-84-09-12031-4; ISSN: 2340-1117. doi: 10.21125/edulearn.2019, pp. 6802–6807. Web of Science. URL: https://iated.org/edulearn/publications

  5. Markus, Dace. Bērnu runas specifika izglītības aktualitātes kontekstā. Scriptus Manet. Humanitāro un mākslas zinātņu žurnāls. Atbildīgā redaktore Zanda Gūtmane. Nr. 9. 1/2019. Liepāja : LiePA, 2019, 9.–15. lpp.

  6. Tomme-Jukēvica, Ingera. The types of errors in the speech production of preschoolers acquiring Latvian as the second language in an instructional setting. EDULEARN19 Proceedings11th International Conference on Education and New Learning Technologies July 1st3rd, 2019, Palma, Mallorca, Spain: IATED Academy, ISBN: 978-84-09-12031-4/ISSN: 2340-1117. doi: 10.21125/edulearn. 2019, pp. 7589–7597 Web of Science. URL: https://iated.org/edulearn/publications

 

Publicētas 9 tēzes:

  1. Markus, D., Usāne, S. (2019) Skaņa. Vārds. Saruna. Latvijas Universitātes Latviešu valodas institūts. Akadēmiķa Jāņa Endzelīna 146. dzimšanas dienas atceres starptautiskā zinātniskā konference. Tēzes. Rīga, 2019. gada 21.–22. februāris, 46.–47. lpp.

  2. Tomme-Jukēvica, I. (2019) The lexical competence of preschoolers acquiring Latvian as the second language in an instructional setting. INTED 2019 Conference 1113 March, Valencia, Spain. Abstract.

  3. Tomme-Jukēvica, I. (2019) Second language grammar of pre-school children acquiring Latvian as the second language in an instructional setting. INTED 2019 Conference 1113 March, Valencia, Spain. Abstract.

  4. Tomme-Jukēvica, I. (2019). The types of errors in the speech production of preschoolers acquiring Latvian as the second language in an instructional setting. EDULEARN19 Conference 13 July, Palma de Mallorca, Spain. Abstract.

  5. Tomme-Jukēvica, I. (2019). Assessing linguistic performance of children acquiring second language (Latvian) in preschool education. EDULEARN19 Conference 13 July, Palma de Mallorca, Spain. Abstract.

  6. Markus, D., Zīriņa, T. (2019) Assessment tools of Latvian language aquisition: problems and application versions. INTED 2018 Conference March 2019, Valencia, Spain. Abstract.

  7. Markus, D., Zīriņa, T., Markus, K. (2019). Education in state language: problems and necessary solutions in pre-school education institutions. EDULEARN19 Conference 14 July, Palma de Mallorca, Spain. Abstract.

  8. Lazdiņa, S. Language as a Value: from Languaging ti Translanguaging in a Multilingual Society. International conference on integration. Shared Language: Integration Through Multilingualism. Tallinn 14–15 November. Pieejams: https://integrationconference.ee/speakers/

  9. Lazdiņa, S., Anspoka, Z. Reforming Latvian as a school subject: the long way from research to practice. 5th International Conference of Applied Linguistics. Languages and People: Communication in a Multilingual World. Vilnius 26–28 September. Pieejams: http://www.taikomojikalbotyra.flf.vu.lt/wp-content/uploads/2015/08/ Conference Abstracts Bookwith Programme1.pdf