Jaunumi:

Atpakaļ
Paula Dille, 17.03.2020 00:00

Kompetencē balstītas studiju iespējas topošajiem skolotājiem

Saistībā ar izglītības reformu Latvijā un jauno skolotāju profesijas standartu Liepājas Universitātē 2020. gada vasarā tiks uzsākta uzņemšana jaunveidotās, kompetenču izglītībā balstītās pedagogu studiju programmās: (1) 1. līmeņa profesionālā izglītības studiju programma “Pirmsskolas skolotājs”; (2) profesionālā bakalaura studiju programma “Sākumizglītības skolotājs”; (3) profesionālā bakalaura studiju programma “Logopēdija”; (4) integrētā profesionālā bakalaura studiju programma “Skolotājs”; (5) 2. līmeņa profesionālā studiju programma “Skolotājs” (projekts “Mācītspēks” sadarbībā ar Iespējamo Misiju); (6) akadēmiskā maģistra studiju programma “Izglītības zinātnes”; (7) starpaugstskolu doktorantūras studiju programma “Izglītības zinātnes”.

“Jaunveidotās pedagogu studiju programmas izstrādātas, domājot par skolotāju izglītību kā nepārtrauktu procesu – skolotājs pilnveido savas kompetences atbilstoši jaunākajām tendencēm izglītības nozarē. Programmu īstenošanas forma būs elastīgāka kā līdz šim – paredzēti izvēles studiju moduļi studentam saistošo kompetenču apguvei. Lai iegūtu tiesības skolā strādāt ir jāabsolvē kāda no profesionālā grāda ieguves programmām, bet, lai pilnveidotu savu kompetenci, iespējams apgūt konkrētus, sev saistošus studiju kursus, izmantojot mūžizglītības nodaļas iespējas. Ja pēc studiju kursu apguves students ir ieinteresēts arīdzan absolvēt konkrēto studiju programu, tad ir iespējams jau apgūto pielīdzināt, kā rezultātā studentam jāapgūst ir tikai pārējais programmas saturs un jānokārto kvalifikācijas eksāmeni,” jauno programmu priekšrocības skaidro Liepājas Universitātes pedagoģijas un sociālā darba dekāne, profesore Linda Pavītola

Jaunveidotās studiju programmas ir izstrādātas projekta “Studiju programmu fragmentācijas samazināšanas” ietvaros Liepājas Universitātei sadarbojoties ar Latvijas Universitāti, Daugavpils Universitāti un Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmiju, Jāzepa Vītola Latvijas mūzikas akadēmiju, nodibinājumu “Iespējamā Misija” un citiem nozares ekspertiem. Projekta mērķis ir veidot vienotu topošo pedagogu un jomas profesionāļu pilnvedes izglītības sistēmu Latvijā, kas celtu skolotāja profesijas prestižu un risinātu trūkstošo pedagogu skaitu valstī.

Pirmā līmeņa profesionālā studiju programmaPirmsskolas skolotājs” (studiju programmas direktore – asociētā profesore – Jana Grava, studiju ilgums – 2 gadi (pilna laika studijas), 2 gadi un 5 mēneši (nepilna laika studijas)) piedāvā apgūt pirmsskolas skolotāja profesiju atbilstoši jaunajām tendencēm Latvijas izglītībā, proti, kompetencēs balstītu izglītību septiņās mācību satura jomās. Pēc studijām absolventiem iespējams turpināt studijas bakalaura programmas “Sākumizglītības skolotājs”  jau 3. kursā, iegūstot tiesības mācīt 1.–3. klases posmā sākumskolā. Savu kompetenču pilnveidei bakalaura programmas ietvaros studentiem jāizvēlas viens no izvēles moduļiem – “Mūzikas skolotājs”, “Dažādības kompetence iekļaujošā izglītībā” vai “Profesionālā lietpratība pirmsskolas metodiskajā darbā”. 

Profesionālā bakalaura studiju programmā Sākumizglītības skolotājs” (studiju programmas direktore – Ārija Kolosova, studiju ilgums – 4 gadi (pilna laika studijas), 4 gadi un 5 mēneši (nepilna laika studijas)) iespējams apgūt sākumizglītības skolotāja (1.–6. klase) profesiju. Savu zināšanu, prasmju un kompetenču pilnveidei students var izvēlēties apgūt kādu sev aktuālu moduli – “Mūzikas skolotājs”, “Dažādības kompetence iekļaujošā izglītībā”, “Profesionālā lietpratība pirmsskolas metodiskajā darbā”, “Mācību jomu saturs un mācīšanās pieejas pirmsskolā” vai “Izvēlētās mācību satura jomas padziļināta apguve”.

Profesionālā bakalaura studiju programmaLogopēdija” (studiju programmas direktore – lektore Gundega Tomele, studiju ilgums – 4 gadi (pilna laika studijas), 4 gadi un 5 mēneši (nepilna laika studijas)). Studiju programmas īstenošanā tiek ievērotas Eiropas logopēdu asociācijas un Latvijas logopēdu asociācijas definētās vadlīnijas logopēdijas speciālistu izglītībā, nodrošinot izglītības kvalitāti, mūsdienīgumu un atbilstību logopēda profesijas būtībai – sniegt kvalificētu palīdzību jebkura vecuma personai ar runas, valodas un komunikācijas traucējumiem. Studiju process ir  balstīts uz teorijas un prakses vienotību. Studentiem ir iespējas iesaistīties zinātniskajā pētniecībā un apgūt jaunākās tehnoloģijas Runas un balss izpētes laboratorijā.

Profesionālā bakalaura studiju programma Skolotājs” (studiju programmas direktore – profesore Linda Pavītola, studiju ilgums – 4 gadi (pilna laika studijas), 4 gadi un 5 mēneši (nepilna laika studijas)). Studiju programmas saturs ir īpaši elastīgs – studentam iespējams izvēlēties vienu, kombinēt divu vai vairāku jomu mācību priekšmetu saturu un to mācību metodikas. Studiju programmas saturs orientē studentus uz izpratni par savu ieguldījumu dzīves kvalitātes uzturēšanā un konkurētspējas nodrošināšanā savas un nākamo paaudžu ilgtspējīgā attīstībā.

Otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmaSkolotājs” (studiju programmas direktore – asocietā profesore Helēna Vecenāne, studiju ilgums – 1 gads) ir izveidota sadarbībā ar nodibinājumu “Iespējamā Misija” (zināms arī kā nodibinājuma “Iespējamā Misija” projekts “Mācītspēks”). Studiju programma ir piemērota nozaru profesionāļiem, kuri vēlas kļūt par skolotājiem. Lai apgūtu nepieciešamās zināšanas un prasmes, studenti ar mentoru un prakšu vadītāju atbalstu, studiju laikā uzsāks darbu arī skolā, kādā no mācību jomām – Valodas, Sociālā un pilsoniskā, Matemātika, Dabaszinātnes, Tehnoloģijas, Veselība un fiziskās aktivitātes, Kultūras izpratne un māksla. Lai pieteiktos programmā ir nepieciešama vismaz bakalaura izglītība vai 2. līmeņa profesionālā augstākā izglītībā.

            Akadēmiskā maģistra studiju programmaIzglītības zinātnes” (studiju programmas direktors – asoc.profesors Pāvels Jurs). Programma paredzēta gan jau esošajiem skolotājiem, izglītības jomas speciālistiem, lai atbalstītu viņus veidot starpdisciplināru, daudzpusīgu un novatorisku pedagoģisko praksi, gan arī lai atbalstītu citu jomu speciālistus, kas iepriekšējo izglītību ieguvuši no pedagoģijas atšķirīgā jomā, un vēlas attīstīt pedagoģisko un vadības kompetenci. Maģistra studiju programma “Izglītības zinātnes” tiek organizēta divos moduļos. Īsais modulis (Pilnā laikā – 1,3 gadi nepilna laiks - 1 gads 8 mēneši) paredz iespēju maģistra līmenī specializēties kādā no mūsdienu izglītības videi aktuālām jomām: “Dažādība un iekļaušanās izglītībā”, “Mācīšana un mācīšanās lietpratībai”, “Cilvēka uzvedība un izglītība” un “Izglītības vadība”. Savukārt, garajā modulī “Pedagoģija” (Pilnā laikā – 2 gadi, nepilna laiks 2 gadi 5 mēneši) būs iespēja pilnveidot un attīstīt pedagoģiskās un pētnieciskās kompetences.

        Doktorantūras studiju programma “Izglītības zinātnes” (programmas direktore – profesore Inta Klāsone), veidota sadarbībā ar LU, DU un RTA, būs vienotā doktora līmeņa studiju programma izglītības zinātnēs visā Latvijā. Šīs studiju programmas moduļus paredzēts īstenot vairākās augstskolās, tādējādi veicinot doktorantūras studentu iekšējo mobilitāti un palielinot augstskolu pētniecības kapacitāti. Liepājas Universitātes specializācijas jomas būs pirmsskolas pedagoģija un sākumizglītība.

Uzņemšana jaunajās studiju programmās Liepājas Universitātē sāksies 2020. gada vasarā, savukārt, studijas – jau 2020. gada rudenī.

Par jaunumiem un uzņemšanu iespējams sekot Liepājas Universitātes facebook lapā vai mājaslapā – liepu.lv.

Studiju programmu izstrāde notiek ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu projektā “Studiju programmu fragmentācijas samazināšana LiepU”, Nr. 8.2.1.0/18/I/002.