Jaunumi:

Atpakaļ
Līva Siliņa, 10.12.2020 10:31

Mākslinieki un teorētiķi par augmentēto sajūtu pasauli - RIXC tiešsaistes lekcijas

Otrdien, 15.decembrī, plkst. 18.00 Jauno mediju kultūras centrs RIXC tiešsaistē organizē lekciju un prezentāciju programmu “Sensorium”, kuras ietvaros kuratori un mākslinieki Rasa Šmite un Raitis Šmits iepazīstinās ar "Sensorium" ideju, akcentējot augmentētās sajūtu pasaules un pieredzes estētiku. Turpinājumā amerikāņu māksliniece, kritiķe, kuratore, imersīvo un sensoro tehnoloģiju eksperte Elena Pērlmana (Ellen Pearlman) no Ņujorkas pievērsīsies smadzeņu un ķermeņa mijiedarbībai ar mākslīgo intelektu. Savukārt latviešu mākslas un kultūras pētnieki Helmuts Caune un Ilva Skulte iepazīstinās ar savu redzējumu mākslas pētījumu un procesu attīstībā, kas aptver visdažādākās maņu un uztveres formas.

Pasākuma dalībniekiem un apmeklētājiem tiešsaistē būs unikāla iespēja redzēt un iepazīties ar piecu latviešu mākslinieku Kristas Dinteres, Santas Frances, Kristīnes Krauzes-Sluckas, Alvja Misjuna un Ivo Tauriņa jaunākajiem mākslas darbiem, kas tiek radīti īpaši "Sensorium" projektam un, kas pēta maņu stimulu dažādos mākslinieciskos aspektus.

Dalībai tiešsaistes pasākumā aicinām reģistrēties eventbrite sistēmā līdz 14. decembrim:

https://www.eventbrite.com/e/sensorium-makslas-un-zinatnes-lekcijas-un-makslas-darbu-prezentacijas-tickets-132282686075

Sensorium (maņu stimulu pasaule) ir smadzeņu un prāta daļa, kas atbild par maņu stimulu uztveršanu un interpretāciju. Latīņu valodas termins sensorium tiek pielietots ar atsauci uz senajām (un nereti teoloģiskām) debatēm par attiecībām starp prātu un ķermeni, vārdu un miesu, cilvēcīgo un mākslīgo, nomenu un fenomenu pieredzi.

Rasa Šmite un Raitis Šmits iepazīstinās ar “Sensorium” koncepciju, kā arī atklās pieteikšanos RIXC Mākslas un zinātnes festivālam 2021, kas arī būs balstīts “maņu stimulu pasaules” koncepcijā un, kas atklās šībrīža pandēmijas ietekmē īpaši aktuālo navigāciju starp divām telpām - virtuālo un fizisko – ko raksturo mūsu ķermeniskā saskarsme ar tehnoloģijām un mūsu maņu stimulu pasaules jeb sensorium pieredze.

15. decembrī programmā piedalīsies arī īpaši pieaicināti projekta pētnieki, kritiķi un eksperti. Eksperte Elena Pērlmana, kas projektā darbojas kā imersīvo un sensoro tehnoloģiju eksperte, publiskajā prezentācijā Zoom tiešsaistē no Ņujorkas iepazīstinās kā jaunajā inovatīvajā performancē DANCEDEMIC tika izmantoti biometriskie dati un sejas emociju atpazīšanas algoritmi, lai veidotu atgriezenisko saiti ar auditoriju tiešsaistes komunikāciju ar auditoriju. Performancē izmantots EmotiBits jeb sensora modulis emocionālo, fizioloģisko un kustību datu uztveršanai, kas nolasa dejotāju biometriskos datus, tranformējot tos interaktīvās vizuālās skaņas vidēs.

Savukārt savās lekcijās mākslas pētnieki Helmuts Caune un Ilva Skulte pieskarsies sensoram pavērsienam un idejām mediju mākslā un pastarpinātībai kā cilvēka nosacījumam. Abi pētnieki sadarbībā ar māksliniekiem veica mākslas darbu radīšanas procesa pētniecisku analīzi. Helmuts Caune ir lektors un kritiķis. 2014. gadā ieguvis maģistra grādu filozofijā, pēc tam strādājis žurnālos “Rīgas laiks” un “Arterritory”. Ilva Skulte ir asociētā profesore un studiju programmas vadītāja komunikācijas fakultātē Rīgas Stradiņu universitātē. Viņas pētniecības darbības virzieni ir mākslas un kultūras žurnālistika, bērni un mediji, literatūra un komunikācija, politika, ideoloģija un diskursa pētniecība un multimodālā komunikācija.

Kā raksta laikmetīgās mākslas pētniece un MIT antropoloģe Karolīna Džonsa (Carolin Jones): “Cilvēku 'sensorium' (jeb maņu stimulu pasaule) vienmēr ir bijusi pastarpināta. Taču pēdējā pusgadsimta laikā šis nosacījums ir tikai pastiprinājies”. Taču tas mūs uztrauc daudz mazāk, uzskata Džonsa, “aizstājamais un papildinošais ir kļuvis par ierastu parādību. Mikroskaļruņi ausīs, medikamenti asinīs, neiroķirurģiskie implanti, stimulētās garšas mutē – šie “uzlabojumi” vairs neizraisa apokaliptisko aizrautību, ko tie spēja izraisīt vien dažus desmit gadus atpakaļ.” Šīs situācijas relatīvais mierīgums (proti, neuztraukšanās) dod laiku pārdomām: šis ir labvēlīgs laiks māksliniekiem un citiem kultūras darbiniekiem interpretēt, pārdomāt un atpazīt ar mūsu pastarpinātā sensorium sajūtām. (Carolin Jones, “Sensorium”, MIT 2006).

Mūsdienu mākslinieki rada specifiskas cilvēku maņu saskarsmes ar tehnoloģijām, kuras tiek pārņemtas un pielāgotas - pieci uzaicinātie mākslinieki Krista Dintere, Santa France, Kristīne Krauze-Slucka, Alvis Misjuns un Ivo Tauriņš ir uzsākuši darbu pie pieciem mākslas darbiem jeb savām sensorium interpetācijām mākslā, kuras mākslinieki prezentēs publiskās lekciju programmas ietvaros. Mākslas darbi tiek izstrādāti izstādīšanai augošajā virtuālajā platformā “Sensorium”, kā arī potenciāli arī fiziskajā telpā - RIXC galerijā, Lenču ielā 2 un RIXC festivāla 2021 izstādē “Sensorium”, proti, hibrīdajā telpā jeb – pārinterpretējot Burjo 90. gadu laikmetīgās mākslas ideju par “starptelpu” – 21. gadsimta miksētajā realitē.

Santa France iepazīstinās ar savu jauno mākslas darbu – trīs kanālu video instalāciju fiziskajā telpā un demonstrēs tās interaktīvu trīsdimesnionālu tīkla mākslas kolāžu, kurā tiek attēlota ideja par mediju imersivitāti ('iegremdēšanos') kā ilūziju izbēgšanai no ikdienas realitātes. “Sensorium” ietvaros Kristīne Krauze-Slucka risina ūdens tēmu, prezentējot jaunu mākslas darbu, kurā ķimikāliju un ūdens mijiedarbības rezultātā tiek radītas fotogrāfijas, apvienojoties cilvēka slāpēm pēc arvien jaunu attēlu radīšanas un šo ķimikāliju izmantošanas, lai šos attēlus iegūtu. Savukārt Krista Dintere pēta skaņas fizikalitātes robežas, radot jaunu mākslas darbu, kas izaicina mūsu priekšstatus par skaņu un tās uztveri, un pievēršas “dzirdēšanas” un “klausīšanās” komunikācijas psihoakustiskajiem aspektiem.

Alvis Misjuns pastāstīs par virtuālājām transformācijām ar nosaukumu “100%”, kas būs apskatāmas un pieejamas gan izmantojot virtuālās realitātes galvas displejus, gan viedierīcēs kā augmentētās realitātes aplikācija.

Toties sensorium dzirdes maņas aspektus atklās Ivo Tauriņš, kas jaunajā skaņas mākslas darbā tiecas izaicināt cilvēka akustiskās maņas, izmantojot binaurālās skaņas tehniku. Binaurālā skaņa ir dzirdes ilūzija, kad skaņa atrodas ārpus cilvēka uztveres un, kuru nedzirdam, bet, iespējams, mūsu ķermenis to reģistrē ar citām maņām.

“Sensorium” programma

18.00 Rasa Šmite, Raitis Šmits. Sensoria – augmentētās sajūtu pasaules un pieredzes estētika.

18.10 Elena Pērlmana. Smadzenes, ķermenis, tīkli un mākslīgais intelekts.

18.45 Helmuts Caune. Pastarpinātība kā cilvēka nosacījums.

19.05 Ilva Skulte. Sensorais pavērsiens un realitātes izjūta: par dažām idejām mediju un mākslas saskarsmes punktā

"Sensorium" mākslinieku prezentācijas

19.25 Santa France. Mediju imersivitātes pārrāvums (interaktīvā web kolāžā).

19.40 Krista Dintere. Atspulgi, cikli un transformācijas. Dzirdes un atmiņas paplašinājums lauka ierakstā.

19.55 Ivo Tauriņš. Trokšņu tehnokrātija.

20.10 Kristīne Krauze-Slucka. Materiālā visuma vibrācijas. Zelta slāpes.

20.25 Alvis Misjuns. Uztveres palīglīdzekļi.

Reģistrācija pasākumam līdz 14. decembrim: https://www.eventbrite.com/e/sensorium-makslas-un-zinatnes-lekcijas-un-makslas-darbu-prezentacijas-tickets-132282686075

Tiešsaistei Zoom platformā, līdzi varēs sekot ikviens interesents paralēli nodrošinātajā tiešraides kanālā Youtube no Jauno mediju kultūras centra RIXC mājas lapas http://rixc.org

Organizē Jauno mediju kultūras centrs RIXC

Vairāk informācijas RIXC mājaslapā http://rixc.org

Kontakti: rixc@rixc.org, 26546776 (Rasa Šmite)

Atbalsta: Valsts Kultūrkapitāla fonds

Tehniskais atbalsts tiešsaistes nodrošināšanā: Mākslas pētījumu laboratorija, Liepājas Universitāte